090729

Återigen onsdag = leveransdag!
Men idag kom varorna sent så finns en hel del kvar att packa upp nu när jag kommer
tillbaka efter lunchen. Annars brukar dem nästan vara klara nhär jag kommer tillbaka :)
Men idag får jag hjälpa till att plocka.

Till lunch blev det smörgås med skagenröra på :)
Huuur gott som helst och enkelt så till och med jag kan göra det ;)
Ska ge mig på att göra tonfisksallad när jag kommer hem, men det ska jag väl klara?

Vi har även konstaterat att mitt hår skimrar i grönt "/
Antagligen är det mormor och morfars vatten som spökar!
Dem har nämligen egen brunn. Men får hoppas det går bort :P

Nu börjar lunchen lida mot sitt slut.
Men jag skriver igen när jag är hemma :)

hugs

Kommentarer
Postat av: Anonym

skagenröra, seriöst, världens godaste :D

2009-07-29 @ 15:05:23
URL: http://lovisanordlund.blogg.se/
Postat av: språkpolisen

Hej gumman! Ser att du har svårt att skilja på när du ska använda de och dem när du skriver... ett tips

från www.fritext.se/svenska/svenskafs.html:



De eller dem?



Eftersom både de och dem uttalas som dom i talspråk kan det i bland vara svårt att veta vilket man ska skriva. Ett bra knep är att bygga om meningen i huvudet och byta ut de/dem mot hon/henne eller jag/mig. Då brukar språkörat leda en rätt:



Åt dom gav hon en påse äpplen.

Om du är osäker på de eller dem i denna mening så prova enligt ovan.



Åt hon/henne gav hon en påse äpplen.

Åt jag/mig gav hon en påse äpplen.

Allra tydligast blir det i den sista meningen. "Åt jag gav hon en påse äpplen" är ju definitivt fel. Det ska alltså vara mig. Är det mig i den tredje meningen så är det henne i den andra och dem i den första.



Kramen

2009-07-29 @ 17:56:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0